fredag 9 mars 2007

Dårarna

Jag var på bio i onsdags. Se upp för dårarna. Kan verkligen rekomendera, över all förväntan. Rolig, vacker och gripande.
Jag observerade tre saker medan jag satt och väntade på att filmen skulle börja:
  • Två kvinnor brevid mig, dom kan ha varit runt 65, satt och pratade om det godiset dom åt. Den ena av dom sa "det är så gott, inte alls sådär etter- sött". Och det var som en flashback! Min mormor brukade säga så "etter-sött" och jag var tvungen att le över att få höra detta ord igen. För er som inte vet tror jag att man i dagligt tal skulle säga något i stil med "Fy fan, jag är helt sockrig i käften"
  • Medelålders paret brevid mig hade en lustig grej för sig. Precis innan det började presenterades namnen på dom medverkande i filmen. Kvinnan (som i övrigt verkade sur och uttråkad) började räkna hur många utläningar som medverkade i filmen. Hennes karl hakade snart på och det lät nåt i stil med; "En utländsk, en till. Är han svensk?! Två nej tre svenskar med. Bara tre svenskar med? Det var inte mycket. Nej, där är ett svenskt namn till osv" Kanske var det deras grej, eller så var det en impuls eller så var det den svenska smyg rasismen. Jag vet faktiskt inte...
  • Vid ett tillfälle då en ganska intensiv kärleksscen utspelade sig utbrast en kvinna spontant "Men gud!!" Som att hon blev förvånad, lite chockad av det intensiva. Det var roligt och halva salongen började skratta.

Finns inget bättre än när det händer saker utöver det vanliga! När det sterotypa mönstret rubbas och ens intresse fångas.

Okej, dax för tvätt hängning.

Blogging out//

Inga kommentarer: