onsdag 20 januari 2010

Övergödd i Athen

Min aptit under mina månader i Athen som barnflicka var utom all kontroll! Jag var sugen precis jämt och allt smakade så bra-JÄMT!

En orsak kan ha varit, (eller kanske anledning är det rätta ordet), att jag var rökfri! En stolt icke rökare med stoor aptit på allt fett och sockrigt. Min aptit på livet var å andra sidan lite mera kluven, jag var en vilsen själ med ett växande arsle! Det kan också ha varit en anledning till det underbara i att äta-tröstäta!

Eftersom jag var hemma hela dagarna med lilla babyn fanns det gott om tid till att bli uttråkad och gå ett extra varv förbi kylen. Kylskåpet i Athen var en välfylld historia, inte alls som mitt vanliga ost/bregott kylskåp här hemma.

På fredagar beställde vi hem dom godaste hamburgarna jag någonsin ätit ( i Athen har man home delivery), dom godaste souvlaki i bröd med tzatsiki,pommes till och som avrundning;chocklad glass! Vi hade fredagsmys i en matorgie av läckerheter kollandes på film utan svensk text (nähä?!!) vilket alltid slutade med att jag somnade en kvart in i filmen proppmätt och lycklig...

Chocklad tårtan från ett bageri vid havet var himmelsk! Min "familj" lovordade den medans jag tyckte att dom verkade överdriva. Chocklad är ju chocklad liksom-vad mera kan det bli?! Men den var himmelsk, ord kan inte beskriva! Jag kom till himmelriket varje gång med ilningar över hela kroppen (ta er friheten att asociera...)

Sen så var det dax att bege sig hemåt 11 kilo senare till landet lagom med köttbullar, falukorv och äpplekaka.

Men det var helt okej,

hellre min familj än alla chocklad tårtor i världen:)

//

Inga kommentarer: