söndag 11 februari 2007

Helt plötsligt...

...har man snärjt in sig, rejält!
Jag i frågasätter aldrig mitt beslut,det står så i boken. Sluta röka boken.Så nu är det ett faktum;
Jag röker inte längre!
Varken dom billiga corner eller dom dyra marlboro. Saknar det bara lite. Men jag lever inte i den riktiga världen för tillfället. Jag lever i skogen, i kylan, i ingenting, skyddad från yttre frestelser.Den stora prövningen kommer att bli första dagen i skolan, efter lovet. Vad gör man på dom små "bensträckarna" om man inte röker?, hur ska man kunna dricka öl utan cigg?...okej, inte ifrågasätta. Hurra jag är icke-rökare! (detta ska man säga till sig själv i svaga ögonblick.)

Min plan var aldrig att nämna detta faktum utan att känna mig mera säker på att ha "lyckats"! Men när Lina i går, när jag åt det sista moset ur grytan, hånade mina billiga menthol cigaretter kändes det skönt att kunna ge svar. "Hur kan du röka menthol, det smakar ju verkligen illa, jag vill verkligen inte röka dina cigaretter Maria" Så härligt att kunna säga; "Det behöver du inte heller, jag har slutat"!

Så nu är det ett faktum. Jag har varit rökfri i tre dagar. Jag försöker att inte ifrågasätta. Men det är svårt. Jag blir röksugen av att skriva detta. Ska äta mer chocklad bollar, hurra...

3 kommentarer:

magnus sa...

Grattis, och jag rekommenderar verkligen 020-84 00 00, sluta röka-linjen. De är duktiga, har bra material, och kanske är deras stöd just det som behövs för att det ska hålla i längden. Våga prova. Nu.

Maria sa...

Tack för din uppmuntran! Om det blir outhärdligt så ringer jag, tack!

magnus sa...

Tveka inte, ring i dag. Bygg upp en övertygelse som håller över måndagen. Fixar du den, så fixar du förmodligen resten. Gör vad du kan för att detta, kanske ditt viktigaste beslut på länge, ska stå sig.

Dom är proffs. Broschyrerna de skickar hem är skitbra. Det är gratis. Och de ger ett stöd som du inte kan få nån annanstans. Ju tidigare du ringer, desto bättre är det. Och de kommer inte pracka på dig några nikotinplåster...